Thursday, May 14, 2009

FTR32R RORO






Isuzu FTR32R (UBS) Roro (gvw 18t) milik salah sebuah syarikat pembersihan di Selangor. Dengan berat tanpa muatan lebih kurang 6 tan, lori ini menarik tong sampah yang sarat dengan sampah sehingga berat 12 tan.


Tong-tong sampah yang ditinggalkan ditempah pembuangan sampah seperti di pasar-pasar, rumah flat, pusat membeli belah. Apabila telah sampai masa ditarik akan ditarik dan sampah tersebut akan dibuang ke tempat pelupusan sampah milik PBT.


Ada juga kontraktor yang memperluaskan fungsi kegunaan RORO ini dengan mengantikan tong sampah dengan tangki air. Jika mereka mendapat kerja menyelenggara langskap, mereka boleh menggunakan RORO beserta tangki air untuk menyiram air atau meracun langskap mereka. Atau kerja-kerja mencuci jalan.


Kalau di Jabatan kerajaan banyak lagi fungsi yang boleh kita gunakan dengan menggunakan sistem RORO. Antaranya Sistem pemadaman kebakaran, Pam air, Klinik Bergerak, Sistem dapur bergerak, Office bergerak dan macam-macam lagi.


Walau bagaimanapun buat masa ini fungsi RORO hanyalah untuk mengangkut sampah. Fungsi yang lain belum lagi diperluaskan.

No comments:

Post a Comment