Friday, May 22, 2009

5 cu.m COMPACTOR

Mini compactor (3t) . Dipasang pada chasis MTB 170 (UV) (7,700KG). Compactor pada saiz ini tidak berapa digemari oleh kontraktor kepada isian sampah sedikit selain harganya tidak jauh beza dengan yang bersaiz besar. Pembinaan badannya perlu berhati-hati kepada akan berlaku lebihan muatan yang dibenarkan oleh pihak berkuasa. Oleh itu amat jarang kita dapat lihat model lori 7 tan dipasang dengan badan jenis compactor.

Pemilik kenderaan diatas adalah salah satu agensi kerajaan yang mempunyai kawasan perlu diselenggara yang luas. Jesteru, penggunaan kompactor adalah amat baik dalam menguruskan sisa pepejal.

Kalau di Jepun, lori-lori compactor bersaiz kecil digunakan kerana lorong-lorong diantara bangunan. Material bagi badan compactor disana adalah campuran diantara fibre glass dengan Mild Steel dan compactor disana juga dilengkapi dengan sistem dumping bagi mengeluarkan sampah yang telah dipungut. Maka lori lebih pendek dan compact berbanding dengan lori yang diatas lebih panjang dengan besroda 3,815mm

No comments:

Post a Comment